torstai 25. huhtikuuta 2013

Margariini vie ennenaikaisesti hautaan ja margariinin valmistus

Etsin tässä mielenkiintoisia tietoja, pitäen mielessäni kevyt levitteiden, eli margariinien kuvottavan hypetyksen.
Itse voin kertoa jo ihan aluksi että en todellakaan syö margariinia, tiesin muutenkin ennestään että omega-6-rasva aiheuttaa tulehduksia ja sairauksia.
Syön ja käytän voita, kokkaamisessa käytän kookosöljyä, extra virgin oliiviöljyä (kylmäpuristettua luomua) tai voita.
Muissa paikoissa käydessäni ja joissa on vain margariinia tarjolla, ehkäisen sen haitalliset vaikutukset ottamalla kalanmaksaöljyä, jota otan lähes päivittäin ja se taas on eri asia kuin myytävät kalaöljyt purkeissa/pillereinä.

Mutta asiaan
Australiassa tehty seurantatutkimus(1) osoitti, että kasvirasvat lisäsivät kuolleisuutta selvästi verrattuna niihin jotka käyttivät eläinrasvoja. Tutkimuksessa ei keskitytty kolesteroliarvojen mittaamiseen, vaan selvitettiin miten, potilaat pärjäsivät elämässä elämässä. Ero kuolleisuudessa oli kaksinkertainen(2) margariinien syöjien tappioksi. Kasvirasvojen sisältämä Omega-6-rasva aiheuttaa elimistössä tulehdusta ja sitä kautta sairauksia.
On selvää näyttöä siitä että margariini vie enneaikaisesti hautaan.

(1) Australiassa tehty seurantatutkimus - Use of dietary linoleic acid for secondary prevention of coronary heart disease and death: evaluation of recovered data from the Sydney Diet Heart Study and updated meta-analysis.

(2) A study published today in the British Medical Journal finds that people who followed health advice and ate certain omega-6 polyunsaturated fats instead of animal fats had higher death rates. This study has prompted media comment as it appears to contradict established health guidance. Polyunsaturated fats are commonly used in "healthy" margarines, spreads and other alternatives to butter.

Miten kasviöljyä jalostetaan margariiniksi?

Kasviöljyjen teollinen käsittelyprosessi on aika mielenkiintoinen.
Öljy erotetaan kasvin siemenistä heksaanilla, joka on liuotin. Se on raakaöljyn jalostuksen sivutuote, joka on vaarallinen sikiölle ja jonka epäillään heikentävän hedelmällisyyttä.
Euroopan neuvoston asetuksen mukaan se "aiheuttaa pitkäaikaisia haittavaikutuksia vesieliöille" (entäpä ihmiselle?).

Öljyseos käsitellään sitten fosforihapolla, jota käytetään mm. ruosteenpoistoon sen metalleja syövyttävän vaikutuksen vuoksi. Tämä voimakas happo neutraloidaan voimakkaalla emäksellä, lipeällä.
Seuraavana on vuorossa tumman haisevan mönjän valkaisu ja "deodorointi" eli hajustaminen miellyttävämmäksi kemikaaleilla.

"Deodoroinnin" seurauksena tuotteeseen jää mm. karsinogeenisiä 3-MCDP-yhdisteitä. Saksalaisen toksikologian instituutin (BfR) mukaan jo 100 g margariinia päivässä ylittää viisinkertaisesti suurimman sallitun 3-MCDP:n päiväsaannin. (Valitettavasti myös vauvojen maitokorvikkeet sisältävät liikaa 3-MCDP:n jäämiä.) Jotta nestemäinen seos saadaan kiinteämmäksi, se kovetetaan joko vaihtoesteröinnillä käyttäen apuna natriummetylaattia (syövyttävä aine, jonka pitkäaikaisia haittavaikutuksia ei vielä ole tutkittu) taikka lisäämällä siihen vetyä käyttäen apuna mm. nikkeliä (tässä vaiheessa muodostuvat haitalliset transrasvat).

Jossain välissä massaan sitten lisätään erilaisia maku- ja emulgointiaineita.
Ja kun mm. E-vitamiini ja monta muuta vitamiinia on tässä prosessissa tuhoutunut, seokseen lisätään mm.synteettistä E-vitamiinia ja markkinoidaan sitten vitaminoituna! Eikä asiaa auta, jos tähän biologisesti kuolleeseen seokseen lisätään lopussa ylenmäärin kasvistanoleja ja -steroleja ja nimitetään se xxxxxxx. Kasvistanolit ovat kyllä terveydelle hyödyllisiä, mutta ne (ja paljon kaikkea muuta hyvää!) saadaan luonnollisessa muodossa paljon turvallisemmin syömällä kasviksia, marjoja ja käsittelemättämiä rasvoja.

Margariinin ja kevytlevitteiden tärkeintä ainesosaa, haisevaa tummaa mönjää muokataan käyttötarkoituksen mukaan. Siitä tehdään mm. kenkälankkia ja ihovoiteita. Kun mönjästä halutaan tehdä margariinia, siihen lisätään kemikaaleja, jotta se muistuttaisi mahd. paljon voita. Esim. xxxxxx kevytmargariini sisältää 15 eri ainetta, joista vettä on eniten.
Lähde

Tarkemmin eriteltynä kasviöljyn valmistus margariiniksi pääpiirteittäin.

1. Siementen jauhaminen ja öljyn poistaminen
Öljyä sisältävät siemenet, pähkinät tai pavut jauhetaan ja niistä poistetaan öljy erilaisten liuottimien avulla, joista yleisimpiä ovat heksaani ja heptaani (bensiinissä esiintyvä hiilivety).

2. Liuottimen poistaminen
Liuotin poistetaan seoksesta höyryttämällä seos noin 150 asteen lämpötilassa.

3. Öljyn valkaisu
Öljy valkaistaan eli siitä poistetaan väriaineita (lehtivihreä ja beetakaroteeni) erilaisilla suodatusmenetelmillä tai 110 asteen lämpökäsittelyllä.

4. Hajunpoisto
Hajujen poistamiseksi kuuma öljy käsitellään korkeassa alipaineessa 30-60 minuutin ajan. Prosessissa käytetään hyvin korkeaa 240-270 asteen lämpötilaa.

5. Lesitiininpoisto sekä puhdistus lipeäkivellä
Öljystä riippuen siitä voidaan myös poistaa lesitiini ja se voidaan puhdistaa lipeäkivellä. Lipeäkivi muodostaa öljyyn saippua-aineita, joiden poisto tarvitsee lisäkäsittelyitä.

6. ”Talvikäsittely”
Mahdollinen talvikäsittely käsittää öljyn jäähdyttämisen ja suodattamisen, jonka seurauksena öljy ei saostu jääkaappisäilytyksen aikana.
Lopputuloksena on kirkas, varsin stabiili ja melkein mauton öljy valmiina vietäväksi kaupan hyllylle myyntiin tai raaka-aineeksi margariiniteollisuudelle. Margariinin valmistamiseksi öljy tarvitsee vielä lisäkäsittelyn:

7. Vetykäsittely (hydrogenointi)
Margariinin tai leivontarasvan valmistamiseksi öljy käsitellään vetykaasulla, joka muuttaa öljyn kovempaan muotoon (helppo levittää leivälle). Prosessissa öljy käsitellään paineen alla korkeassa lämpötilassa (120-210oC) 6-8 tunnin ajan. Apuna käytetään metallikatalysaattoria, joka on yleensä nikkeliä tai nikkeli/alumiiniseosta. Katalysaattoria saattaa jäädä vähän lopulliseen tuotteeseen. Öljyn vetykäsittely voi olla ns. osittainen tai kokonainen hydrogenointi. Suomessa osa margariineista tehdään vetykäsittelyn sijasta jähmeään muotoon käyttämällä ns. kiteyttämismenetelmää.

8. Lisäaineet
Jotta margariinille saataisiin puoleensa vetävä voita muistuttava ulkonäkö sekä ”vitamiinirikas” koostumus, joudutaan siihen lisäksi lisäämään erilaisia lisäaineita ja keinotekoisia vitamiineja.

Onneksi kuolleille kasvisrasvoille on olemassa luonnollinen vaihtoehto: kylmäpuristetut kasvisöljyt (varsinkin kylmäpuristettu oliiviöljy)sekä raikas lisäaineeton meijerivoi!

Terveysvoi-resepti

- 150 g meijerivoita, huoneen lämpöistä

- 1 dl aurinkokukkaöljyä, huoneenlämpöistä (oliiviöljystä tulee oliiviöljyn maku)

- sekoitetaaan (turbovatkataan) tehosekoittimella sekaisin (tavallinen vatkain on liian tehoton)

- lisätään 1 dl jääkaappikylmää lähdevettä tai vastaavaa (ei vesijohtovettä)

- kaikki ainekset tehosekoitetaan hyvin (1-2 min.)

Tämä uusi levite laitetaan sopivaan rasiaan ja jääkaappiin. On heti käyttövalmis ja miellyttävän makuinen kevytvoi. Oikea kevytvoi!


Lähde tarkemmin asiasta -> Fats That Heal Fats That Kill

Muu lähde


Tulossa projekti vanha tikka-tee, tässä tapauksessa pakurikääpä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti