tiistai 16. huhtikuuta 2013

Tupakan polttamisen lopettaminen

Tupakon lopettamisen tai sen yrittämisen suhteen on toimittava järkevästi.

Koita miettiä ajanjakso jolloin Sinulla olisi sellainen ajanjakso edessä jolloin eivät muut murheet rasita, sekä isompia stressaavia aikoja ei ole edessä. Eikä edessä ole myöskään taloudellista ongelmaa edessä.

Nuo aiemmin mainitut asiat vaikuttavat siihen, joudutko valitettavasti keskeyttämään tupakkalakon kohdatessa muita kuin normaalin arjen ongelmia.

Keskimäärin tupakanpolton totaalisen lopettamisen suhteen voi tarvita yrityksiä lopettaa tupakanpoltto 1 jopa 12 kertaan.


Ja tupakan lopettamisen jälkeen kahden vuoden jälkeen olet jo erittäin vahvoilla. Mutta nikotiini vaikuttaa samanlaisesti aivoissa kuin esim. kovimmat huumeet ja kyllä nikotiini on myös maailman kovimpia huumeita.


Valmistaudu tupakapolton lopettamiseen


Siten että tiedostat mitkä tupakointi hetkistä on niitä hetkiä jolloin tupakkia tarvitset "eniten" laita ne hetket järjestykseen pahimmista paheesta -> helpoimpaan.

Pidä mielessäsi suunnittelussa esim. aamusauhut, kahvisauhut, ruokasauhut, puhelinsauhut, muut sosiaaliset sauhut, taukosauhut, hermosauhut, xsauhut, iltasauhut ja nukkumissauhut.

1. Yksinkertaisesti alat pidentämään näitä hetkiä esim. aamusauhun ollessa kyseessä kun olet esim. aikaisemmin polttanut heti herätessäsi, niin vaihdat sen siihen että syöt aamupalan ja poltat sen vasta sitten.

2. Samalla tavalla toimit muiden "tupakkihetkien" kanssa siirrät niitäkin yhden "tupakkahetken" yli seuraavaan tupakkahetkeen.


3. Pyrit siihen että heti kun pystyt jätät esim.aamusauhun kokonaan välistä, etkä polta edes aamupalan jälkeistä sauhua.


4. Toimit näin esim. 1-2 viikon ajan ja olet jo paljon lähempänä tavoitteesi aloittamista.


5. Tällöin olet siinä vaiheessa että olet päässyt jo yli tärkeimpinäsi pitämien tupakkahetkien yli.


Mikäli olet polttanut todella pitkään, voit käydä terveyskeskuksessa tekemässä vaikka terveystarkastuksen ennen tupakan polton lopettamista.

Katso myös Tupakoinnin lopettamisen positiiviset vaikutukset



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti